Banners
דלג על Banners
פייסבוק
מוקד 108
דלג על מוקד 108
מוקד 108
סגירה

מוקד 108

 
*הקלד את הקוד הבא

תיכון גבעת שמואל נפתח עם הפנים לעתיד!

4/09/2017
הגדל

קידום פדגוגיה חדשנית, שיתופי פעולה עם מוסדות אקדמיים, ימי עיון באוניברסיטת בר אילן , מסלולי מצוינות לפי בחירה אישית, תכנית חברתית- ערכית ועוד

סרטון קליפי ותמונות נוספות מפתיחת שנת הלימודים בכל  בתי הספר יפורסמו בהמשך

עם 300 תלמידים, הורים, ראש העיר יוסי ברודני, סגני ראש העיר משה מרר ובני סומך, חברי מועצת העיר מיכל נתנאל, הרצל ארביב, מנחם צרויה, עדי גרוס ואריאל פרקש, מנהלת אגף החינוך אתי דהן וצוות האגף, נפתח תיכון גבעת שמואל ביום שישי האחרון 1.9 ( טקס חנוכת התיכון ייערך בהמשך החודש). שלב א' של התיכון בהשקעה ראשונית של 20 מיליון ₪ על שטח של כ 20 דונם כולל 4 קומות בהן  ספרייה המתפרשת על חלל של 2 קומות , 12 כיתות לימוד , מרחבי למידה שכבתיים, ספרייה, חדרי ספח ומנהלה, מעבדות (מחשבים+ מדעים), מגרשי ספורט משולבים ומתקני כושר , אמפי מוצל , שטחים מגוננים, דשא וספסלים, גג ייחודי המהווה חצר מוצלת ומטופחת עם  ספסלים וערוגות צמחים. התיכון מהווה חלק מקריית  חינוך, קהילה וספורט עירוני המתוכננת בדרום העיר .חזית התיכון פונה לכיכר עירונית עתידית שתכלול מסחר ופיתוח סביבתי.

שלב ב'  של התיכון שייפתח ב 2018 בהשקעה של 20 מיליון ש"ח נוספים, יכלול  מבואת כניסה מרשימה, המשך ספרייה, אודיטוריום בית ספרי, 12  כיתות לימוד נוספות , מעבדות וחדרי ספח רבים. כמו כן במבנה ישולב מרכז קהילתי (שלוחת מתנ"ס הכוללת חדרי פעילות ואולמות משולבים) שישמש בבקרים את ביה"ס, ובשעות אחה"צ ייעשה בו גם שימוש קהילתי. מבנה התיכון תוכנן כך שיאפשר תוספת כיתות לימוד במידת הצורך. 
כבר בכניסה למבנה ניכרת החשיבה העיצובית כתומכת תהליכי פדגוגיה חדשניים - הקומות שכל אחת מהן צבועה בצבע אחר, מרחבי הלימוד הייחודיים והחדשניים שהוקמו בכל קומה לטובת כלל תלמידי השכבה החצר המטופחת  על הגג (שתיפתח בהמשך החודש) .

 "תיכון גבעת שמואל החדש משקף את השינוי העולמי בתכנון סביבות לימוד התומכים בפדגוגיה אקטיבית. התיכון מטרתו להעצים ערכי מנהיגות מצוינות וציונות ולפיכך המרחב מבקש לתמוך ולאפשר שיתופיות שייכות וחדשנות" אומרת מי שאמונה על עיצוב הפנים של התיכון, האדריכלית והמעצבת ענת מור-אבי יוזמת  WE LEARN  ISRAEL העוסקת במרחבי למידה מעצימים . "עולם העבודה והלמידה משנה פניו להעצמת עבודת הצוות ובהתאם אנו עוברים מתרבות ה"אני" הלומד ל"אנחנו " לומדים.  מרחבים פתוחים ללמידה משותפת, כיתות שקופות ולוחות כתיבה לביטוי עצמי עבור התלמידים בכיתות ובמרחבים, תומכים בגישות החינוכיות שאפשרות שותפות, נראות למידה ונראות תהליכי חשיבה. בנוסף קירות המרחבים והמעברים משמשים כקירות 'מדברים' להעברת מסרים פדגוגיים וחברתיים מעצימים. לטובת ייחוד הקומות ותחושת השייכות, כל קומה אופיינה בקונספט  ייחודי. קומת הכניסה הצהובה של שכבת ז' מעודדת את ה"ביחד" , הקומה האמצעית הטורקיזית של שכבה ח', מבקשת להעצים את השיח והשיתוף בעזרת במה וישיבה בלתי פורמאלית והקומה העליונה –הירוקה  של שכבת ט' הינה קומת העתיד, בה יתקיימו שיעורים רשמיים ובלתי  רשמיים כאשר הריהוט החדשני מעודד עבודה במערכי שיעור מגוונים ואפשרות לביטוי עצמי בעזרת לוחות כתיבה אישיים", מסבירה ענת מור-אבי.

אתי דהן מנהלת אגף החינוך בעירייה מרחיבה: "הקו החינוכי שלנו בתיכון הוא ברור –להכשיר את התלמידים לשוק  העבודה של 2030 ואילך."פרופ דוד פסיג, חוקר ועתידן קובע שבמאה הקודמת האנושות הכפילה את הידע שלה כל 80 שנה, היום אנחנו מכפילים את הידע שלנו כל שנה וחצי ובשנת  2030 זה יקרה כל 3 שבועות ולכן הכי חשוב זה להכשיר כל תלמיד להיות לומד עצמאי. יש מקצועות שייעלמו בכלל משוק העבודה, זה ידוע וקורה כל הזמן. מי לא ייעלם? , מי יצליח להשתלב בשוק העבודה העתידי? מי שיוכשר להיות חדשן, יצירתי ויוזם ולכן אנחנו נעסוק בפיתוח חשיבה יצירתית, יזמות ומתן כלים לתלמידים להיות לומדים עצמאיים" מסבירה דהן.
"התפיסה החינוכית החדשנית הזו ליוותה אותנו בתכניות הפדגוגיות והערכיות שייצרנו, ביצירת חללי עבודה מתאימים, במסרים שיוטבעו על קירות המסדרונות בכל קומה וקומה ועוד".

 

לדוגמה?
"בכל קומה  בתיכון הוקמו מרחבי לימוד ייחודיים, שכל אחד מהם מעודד את התלמידים ללמידה שונה, לעבודת צוות, ליזמות ועוד. למשל בקומה 2 חלל הלימוד המשותף כולל במה שמעודדת את התלמידים להכין  ולהציג פרזנטציות, לנאום וממש להביא את פינת הנאומים המפורסמת ב'הייד פארק' לתוך מרחב ביה"ס, לייצר מערכי שיעור שונים לגמרי, ללא צורך לצאת החוצה.

מדברים היום בכל מקום על רובוטים בשירות האדם ובינה מלאכותית. בתיכון כמעט כל ההוראה תהיה מלווה בכלים טכנולוגיים ומערכי שיעור שלמים ייועדו לכך. כל תלמיד יבין את מהות הטכנולוגיה. הכוונה היא לא שיבחרו בהכרח לעסוק בתחום טכנולוגי אלא שיבינו את מהות הטכנולוגיה.
תכניות בשת"פ עם מוסדות אקדמאיים - במקביל, במהלך החודש וחצי האחרונים בחר כל תלמיד ע"פ נטיית ליבו והתאמתו, מסלול מצויינות הכולל  תוספת של  6 שעות לימוד שבועיות (חלקן ממומנות  מתשלומי התל"ן וחלקן מהרשות). מדובר במסלולי מצויינות המתקיימים בשיתוף פעולה עם מוסדות אקדמאיים: מכון ויצמן, אוניברסיטת ת"א ואוניברסיטת בר אילן. מסלול 'מרום' להעמקת הידע בתחומי המדעים, הרפואה והרובוטיקה, מסלול 'כוכב' לתלמידים מוכשרים  בתחומי האמנות או הספורט ומסלול 'מעוף' לתלמידים בעלי יכולת הנהגה והובלה. 
בנוסף, יזכו התלמידים  (שכבות ד'-ט' ) בכל בתי הספר בעיר ובתוך כך גם בתיכון, לימי עיון והעשרה באוניברסיטת בר אילן בקורסים מגוונים, לדוגמה : אסטרונומיה ואסטרופיזיקה/ מכניקת הרובוט/  החשמל והמוח האנושי/ תהליכי למידה וזיכרון / דיפלומטיה ציבורית/תורשה מול סביבה ועוד".

את מזכירה את מושג הלומד העצמאי,  איך מכשירים תלמיד להיות לומד עצמאי?
"יש היום שיטות הוראה מבוססות פרוייקטים, קוראים לזה PBL  שמחזקת את המסוגלות של כל תלמיד לחקור וללמוד באופן עצמאי ולהתמודד עם שאלות מורכבות רב תחומיות. יש לזה עוד המון צורות והיבטים אבל המטרה היא לבסס את היכולת האישית ולשפר את עקומת הלמידה האישית של  כל תלמיד כדי שבעתיד הוא יהיה מבוגר עם יכולת למידה עצמאית. אחד הדברים החשובים לדעתי ששמנו עליהם דגש בתכנית הלימודית הוא הגדלת  הזמן בו התלמידים הם אקטיביים- חוקרים, לומדים, יוזמים".

חשוב להדגיש שאל לנו להתבלבל, פדגוגיה חדשנית זה מאד חשוב אבל לא פחות מכך היא החשיבות שאנחנו רואים בחינוך לערכים ולציונות כשהערך המוביל אצלנו הוא ערבות הדדית ויבוא לידי ביטוי בכל. לא בכדי הנוער בגבעת שמואל  מוביל היום בכל התחומים, הילדים סופגים זאת בבית ובמערכת החינוך הפורמאלית והבלתי פורמאלית: הישגים לימודיים, גיוס לצה"ל ולשירות לאומי, תנועות ומועדוני נוער, עשייה חברתית ותרומה למען הקהילה . בתיכון גבעת שמואל קידמנו תכנית חברתית-ערכית שבה ייקחו חלק כל תלמיד ותלמידה, שמנו דגש על פיתוח מנהיגות ויזמות חברתית -קהילתית .

קצרה היריעה מלפרט את כלל התכניות ואת היעדים שהצבנו לעצמנו אבל חשוב לי מאד להדגיש שאת כל זה ניתן  ליישם רק כשעירייה והעומד בראשה כ"כ מכוונים למטרה. נכנסתי לתפקידי לפני חודשיים ונתקלתי בראש עיר וצוות ניהולי ומקצועי ששם לו למטרה לייצר כאן תיכון חדשני ומעולה ובהחלט מדובר כאן בהשקעת משאבים גדולה שאין בכל מקום. אותי כאשת חינוך אני מודה שזה מרגש. ההבנה הזו שהחינוך קודם לכל, אבל לא כסיסמה אלא באמת- בעשייה, בהפניית המשאבים ותשומת הלב לפרטים הקטנים. אני מודה לכל השותפים ומאחלת לכולנו הצלחה רבה".

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

עבור לתוכן העמוד